Linux, een gratis alternatief? (3)

Door P-Storm op woensdag 15 september 2010 13:06 - Reacties (30)
Categorie: -, Views: 7.389

Ergenissen
Ja, deze week staat volgens mij in de teken van ergernissen. En juist ergernissen waar ik vrij weinig aan kan doen. Laat ik beginnen wat er gisteravond gebeurd. Ik was mooi muziek aan het luisteren en op internet de dagelijkse portie nieuws in me op te nemen. Ik wil de muziek uitzetten en druk ik per ongeluk in plaats van Mute (Fn+F8) op Disable Touchpad (Fn+F7). Hierdoor deed mijn touchpad het niet meer. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar kon niks vinden. Dacht eerst dat een reboot het zou kunnen oplossen, dus deed ik een reboot. Touchpad nog steeds dood. Oke, volgend alternatief is kijken op internet of er iets staat over touchpad magisch doodgaan.

Na wat zoekwerk kom ik al snel uit dat er in de kernel een bug zit met een hotkey, die ook op mijn pc zat. Uiteindelijk kwam ik bij Bug #374459. Mijn oplossing is momenteel met het opstarten de volgende commando's te spammen:

code:
1
2
sudo modprobe -r psmouse
sudo modprobe psmouse



Internet
Daarnaast heb ik nog zitten klooien met internet, het werkt, alleen hiervoor geld weer dat het niet praktisch is. Internet op me kamer, geen enkel probleem. Internet bij een vriend van me, geen probleem. Internet bij me ouders thuis, 2x proberen in te loggen, iets wat minder stabiele verbinding. Internet op school, dat is een flinke ramp. Ik heb het voor elkaar gekregen met een GUI om verbinden te krijgen, maar het lijkt alsof de verbinding er telkens uitvalt. Mijn vermoede wordt gevoed doordat draadloos weer om een username en password vraagt, terwijl die het 2 minuten geleden wel goed was en het erdoor deed.

Installeren van Maple
Ik had over het hoofd gezien dat ik ook nog Maple nodig had. Hieruit bleek dat ik een *.bin bestand moest installeren. Nadat ik dit opgelost heb met wat zoekwerk met onze grote vriend google, en werkt nu als een trein. Enigste wat ik moest doen is het hoofdprogramma snelkoppeling maken, en dat was heel even zoeken. Op Windows zou ik namelijk direct naar program files gaan en daar een de meest logische .exe zoeken

SSHFS
Met mijn zoekwerk kwam ik ook opeens dit practige tooltje tegen. Het zorgt ervoor dat ik mijn bestanden van mijn servertje overal kan benaderen, ofwel overal mijn muziek kan luisteren. Dit zorgt er ook voor dat ik altijd bij mijn schooldocumenten kan gebruiken en aanpassen. Dat soort pareltjes heb ik vaker nodig.

Scripts
Ik ben ook nog op zoek naar scripts, aangezien ik steeds meer scripts gebruik in de terminal. Zal wel simpel zijn, alleen heb ik me nog helemaal niet in verdiept.

Volgende: Studenten OV-chipkaart faal! 11-'10 Studenten OV-chipkaart faal!
Volgende: Linux, een gratis alternatief? (2) 09-'10 Linux, een gratis alternatief? (2)

Reacties


Door Tweakers user veldmuis, woensdag 15 september 2010 13:09

Het wordt wel duidelijk dat het niet echt een alternatief is zo.

Door Tweakers user 278922, woensdag 15 september 2010 13:14

Internet op school, dat is een flinke ramp. Ik heb het voor elkaar gekregen met een GUI om verbinden te krijgen, maar het lijkt alsof de verbinding er telkens uitvalt. Mijn vermoede wordt gevoed doordat draadloos weer om een username en password vraagt, terwijl die het 2 minuten geleden wel goed was en het erdoor deed.
Is die school toevallig HvA? Voor windows heb je daar een appart tooltje nodig namelijk, misschien bestaat zoiets ook voor Linux..

Door Tweakers user P-Storm, woensdag 15 september 2010 13:37

veldmuis schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:09:
Het wordt wel duidelijk dat het niet echt een alternatief is zo.
Daar ben ik niet mee eens, het is een paar opstartproblemen, wat vermoedelijk veel door Kubuntu komt, en al verholpen zou zijn met Ubuntu. Met even doorbijten lijkt het me wel een alternatief, waar je even aan moet wennen, maar dat is het eenmaal.

Door Tweakers user Kaasplank, woensdag 15 september 2010 13:38

Van die ergernissen zul je er nog veel meer krijgen. En ze zullen komen op momenten dat je totaal geen zin hebt om uit te zoeken waarom het nu weer eens stuk is.

[Reactie gewijzigd op woensdag 15 september 2010 13:38]


Door Tweakers user Ventieldopje, woensdag 15 september 2010 14:05

Kaasplank schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:38:
Van die ergernissen zul je er nog veel meer krijgen. En ze zullen komen op momenten dat je totaal geen zin hebt om uit te zoeken waarom het nu weer eens stuk is.
Irritanter is dat als de upstream versie van de software die je nodig hebt ook nog steeds die bug heeft, dan zit er niks anders op dan zelf maar de code in duiken of de devs nog maar eens even lief aan kijken.

Maargoed, zo vaak komt dat niet voor gelukkig.
Scripts
Ik ben ook nog op zoek naar scripts, aangezien ik steeds meer scripts gebruik in de terminal. Zal wel simpel zijn, alleen heb ik me nog helemaal niet in verdiept.
Wat voor scripts zoek je? Veel zal je zelf moeten schrijven ben ik bang omdat het vaak helemaal van je omgeving af hangt en van wat je precies wil doen. Maargoed zelf schrijven is zo moeilijk niet, we hebben altijd de manpages en google nog he :+

Door Tweakers user tostyijzer, woensdag 15 september 2010 14:35

typheanix schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:14:
[...]


Is die school toevallig HvA? Voor windows heb je daar een appart tooltje nodig namelijk, misschien bestaat zoiets ook voor Linux..
SecureW2 (wat ze bij de HvA gebruiken) werkt alleen goed op oudere versies van windows, os X en linux.
Voor de recentere versies zit al ondersteuning voor secure W2 ingebouwd. Dit werkt trouwens niet altijd goed, maar beter dan het apparte programma.
Een klasgenoot van mij deed er ook een tijdje over, maar het draait nu allemaal heel stabiel op z'n Ubuntu One

Door Tweakers user John_Glenn, woensdag 15 september 2010 16:45

Elke keer dat ik dit kopje in de tweakblogs feed zie, denk ik weer aan die niet geheel bezijden de waarheid zijnde one-liner: "Linux is alleen gratis als je tijd gratis is" :P

Aan de andere kant, het wordt met de tijd "goedkoper"; naarmate je meer hebt geleerd kost het je steeds minder tijd. Een van de dingen waar ik snel achter kwam is dat het een hoop ellende scheelt als je je hardware zorgvuldig uitzoekt. Daar heb je nu natuurlijk even niks aan, maar bij je volgende laptop wel.

Dat bug-report waar je naar linkt is echt een juweeltje van hoe het altijd zou moeten gaan (nou ja behalve dat het al maanden sleept). Veel informatie, weinig nonsens. Je moet er natuurlijk van houden om zelf met drivers aan het debuggen te slaan, maar op zich vind ik het nog steeds heel aardig dat je drivers zo makkelijk opnieuw kan initialiseren per modprobe.

Door Tweakers user Blokker_1999, woensdag 15 september 2010 16:58

P-Storm schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:37:
[...]


Daar ben ik niet mee eens, het is een paar opstartproblemen, wat vermoedelijk veel door Kubuntu komt, en al verholpen zou zijn met Ubuntu. Met even doorbijten lijkt het me wel een alternatief, waar je even aan moet wennen, maar dat is het eenmaal.
Ubuntu en Kubuntu zijn in de kern gelijk. Als je met het ene een probleem hebt dan zal je dat bij het andere normaalgezien ook hebben.

Door Tweakers user El Snorro, woensdag 15 september 2010 17:05

Ik ben toevallig sinds eergisteren overgestapt van XP64 naar ubuntu op mijn zakelijke laptop (Elitebook 8730w).
Likewise-open geinstalleerd, documenten geredirect naar naar mijn oude 'homedrive' SMB share op de Fileserver, evolution geinstalleerd om naar de exchangeserver te verbinden.
Verder mis ik eigenlijk niets aan mijn XP64, had hem voor de zekerheid als dualboot geinstalleerd, maar denk niet dat ik nog vaak naar XP ga booten :)

Nog wel soms probleempje om uit de suspend (pauze) stand te komen, daar ben ik nog even naar op zoek naar een passende oplossing, omdat hij het niet altijd doen (?)

Voor mij is het dus zeker een gratis alternatief!

Door Tweakers user durian, woensdag 15 september 2010 17:26

Voor mij was het geen alternatief want ik ben in '94 van mac naar linux overgestapt :-) Op de universiteit gebruikten we alleen al unix in verschillende vormen, en ik wilde zoiets ook thuis.

Ik heb zijdelings wel eens te maken gehad met Windows versies, maar dan is het net zo'n raar geklooi voor mij om alles aan de gang te krijgen als het ls het is voor Windows mensen om Linux aan de gang te krijgen. Dus het ligt er vooral aan wat je gewend bent...

Door Tweakers user mae-t.net, woensdag 15 september 2010 17:29

veldmuis schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:09:
Het wordt wel duidelijk dat het niet echt een alternatief is zo.
De hoepels waar je door moet springen klinken nog best wel als dingen die je bij Windows ook tegen kan komen, zeker als je wat met verschillende hardware en driverversies en een andere windowsversie dan oorspronkelijk de bedoeling was loopt te klooien. Zo bezien dus een veel te goed/gelijkwaardig alternatief ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 15 september 2010 17:31]


Door Tweakers user firebird_1979, woensdag 15 september 2010 18:34

Kaasplank schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:38:
Van die ergernissen zul je er nog veel meer krijgen. En ze zullen komen op momenten dat je totaal geen zin hebt om uit te zoeken waarom het nu weer eens stuk is.
Dat probleem had ik altijd bij Windows. Ik gebruik nu ongeveer 5 jaar exclusief Linux (Eerst Mandriva, nu Ubuntu)

Zodra je aan de terminal gewend bent, en dat duurt meestal even, gaan de meeste dingen veel makkelijker dan in Windows. maar dat is mijn mening. Ik ga in elk geval nooit meer terug.

Trouwens, in Ubuntu kunnen tegenwoordig de meeste zaken gewoon via de GUI gedaan worden hoor.

Door Tweakers user FRidh, woensdag 15 september 2010 19:17

compleet eens met de comments hierboven; het kan even wennen zijn, maar dat is iets anders altijd. Heb je het eenmaal door, dan werkt het heerlijk en, ook al mag je het af en toe weer even repareren op een ongunstig moment, uiteindelijk werkt het gewoon enorm fijn :)

Door Tweakers user veldmuis, woensdag 15 september 2010 19:44

mae-t.net schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:29:
[...]
De hoepels waar je door moet springen klinken nog best wel als dingen die je bij Windows ook tegen kan komen, zeker als je wat met verschillende hardware en driverversies en een andere windowsversie dan oorspronkelijk de bedoeling was loopt te klooien. Zo bezien dus een veel te goed/gelijkwaardig alternatief ;)
Een paar jaar geleden had ik je gelijk gegeven. Sinds Windows 7 is het definitief anders vind ik.
Vroeger zocht ik graag dingen uit, tegenwoordig moet een computer voor mij werken, en niet anders. En met Windows 7 werkt dat zo.
Ubuntu is prachtig, en heeft zich in kortere tijd meer ontwikkeld dan Windows. Toch is Windows Ubuntu naar mijn idee op dit moment nog een paar stappen voor.

Om wat te noemen waar ik mee te maken gehad heb: problemen met Broadcom wlan chipsets (ik las dat dat in 10.10 opgelost zal zijn), een tweede scherm wat gewoon niet werkt, na veel Googlewerk bleek dat een bug te zijn in 10.04, dus dat is waarschijnlijk ook weer over in 10.10, maar het zijn gewoon dingen waar ik niet op zit te wachten, het moet gewoon werken.

Voor mij staat Windows 7 voorlopig dus voor. Voorlopig.

Door Tweakers user durian, woensdag 15 september 2010 20:24

@veldmuis: dat is niet zozeer een Linux probleem, maar een probleem dat fabrikanten geen drivers leveren. Net zoals bij Vista :)

Door Tweakers user Cyphax, woensdag 15 september 2010 20:28

veldmuis schreef op woensdag 15 september 2010 @ 19:44:
Om wat te noemen waar ik mee te maken gehad heb: problemen met Broadcom wlan chipsets (ik las dat dat in 10.10 opgelost zal zijn), een tweede scherm wat gewoon niet werkt, na veel Googlewerk bleek dat een bug te zijn in 10.04, dus dat is waarschijnlijk ook weer over in 10.10, maar het zijn gewoon dingen waar ik niet op zit te wachten, het moet gewoon werken.

Voor mij staat Windows 7 voorlopig dus voor. Voorlopig.
Ik kan het me prima voorstellen. En ik ben best fan van Ubuntu, het is bij mij mijn hoofdbesturingssysteem. Met Windows 7 heb ik niet veel ervaring, wel een beetje en dat beviel ook goed, maar ik heb het niet op een PC. Anyway, ik ben eigenlijk elke keer dat er een nieuwe Ubuntu is eerst heel enthousiast, voor ik het heb geinstalleerd. Dan, na de installatie, werkt er bij elke uitgave iets niet, en dat zijn altijd zaken die gewoon echt horen te werken. Denk aan het geluid ofzo, of een externe monitor. Als dat eenmaal is gefixt blijft het wel werken, en ik vind het erg fijn werken. Er zijn heel veel features in Gnome die Windows niet heeft (of nu met Windows 7 eindelijk) en ik vind het er mooi uitzien, en qua performance is Windows 7 nieteens een echte optie op mijn laptop, terwijl Ubuntu best goed draait.

Windows heeft op bepaalde vlakken een voorsprong op Ubuntu, maar andersom ook wel weer.

Door Tweakers user Wortelsoep, woensdag 15 september 2010 23:03

durian schreef op woensdag 15 september 2010 @ 20:24:
@veldmuis: dat is niet zozeer een Linux probleem, maar een probleem dat fabrikanten geen drivers leveren. Net zoals bij Vista :)
Dat is dus wel degelijk een probleem met Linux: fabrikanten leveren geen drivers en jij bent de lul. Wie de "schuld" heeft maakt niet daarvoor niet uit.

Door Tweakers user analog_, woensdag 15 september 2010 23:59

Er komt een moment dat je gewoon 'just works' wilt. Voor mij is linux op de desktop niet 'just works'. Teveel geklooi als je regelmatig wilt updaten, altijd wel iets dat niet doet wat het moet. Nee, ik wil series kijken en af en toe een spelletje spelen, voor school wat office bitching en matlab/multisim/modelsim/xilinx ISE. Ik wil gewoon clickety-click, dumb down gebruiken. Ik heb inmiddels ook een schijtehekel aan desktop machines onderhouden, ik zou wel iemand willen inhuren om dat voor mij te doen.

Op servergebied is het een ander verhaal.

Door Tweakers user i-chat, donderdag 16 september 2010 07:43

analog_,
klinkt niet anders dan windows xp (voor sp2), windows vista, en in mindere mate windows 7, hardware problemen, drivers die niet werken of gewoonweg niet meer worden gemaakt (voor laptops of onderdelen daarvan, die nog makkelijk een poosje mee hadden gekunt), antivirus software die je systeem doet crashen, malware spyware en alle andere 'voornamelijk' windows gerelateerde shitzle.

let op: ik zeg hier niet dat linux hier geen last van kan hebben, maar clickertheclick, it just workz, bestaat gewoon niet, tenzij je 'als ik de verhalen mag geloven' OSX verkiest, maar dat is duur, beperkend, en de meeste hierboven aangehaalde apps zullen er vast niet eens op werken (naartoe zijn geport).

kortom best wel een non- argument, ook al begrijp ik je frustraties maar al te goed,

[Reactie gewijzigd op donderdag 16 september 2010 07:44]


Door Tweakers user Rudy, donderdag 16 september 2010 08:18

Sinds de komst van 10.04 is het al een stuk meer "clickertheclick" geworden. Dat was in 8 wel anders. Voornamelijk ATI drivers waren brak. Maar mijn geluidskaart wilde ook nog wel eens kuren vertonen.

Ubuntu doet hard zijn best om zo user-friendly mogelijk te worden, en tot nu toe hebben ze goed werk verricht. Ze hebben alleen nog wel een lange weg te gaan.

Door Tweakers user Punkie, donderdag 16 september 2010 09:17

Ergernissen heb je altijd, bij welk systeem ook. Ik ondervond echter dat ik bij windows me daar niet zo aan erger:
-omdat ik er vaak toch niets aan kan veranderen itt linux
-omdat het al gewoon ben dat dit problemen geeft
-omdat er geen alternatieve versie van is
-omdat er geen persoonlijke support is

Nochtans zijn de ergernissen er wel. Een kleine greep om je terug beter te voelen
*kan win niet installeren want drivers ontbreken (voor sata dacht ik). geen diskettestation en usb wou niet. wel opgelost maar het is niet eenvoudig.
*recovery console crasht (1/2 geteste systemen)
*bij herinstallatie van een laptop zijn installatiemogelijkheden beperkt door fabrikant. gevolg: data loss indien je niet eerst de HD hebt gecloned. Daarvoor heb je dan weer een ander systeem nodig met extra hd ruimte,... (3/3 systemen)
*install win, install office. pc kan niet meer afgesloten worden
*na installatie blijkt MBR overschreven te zijn, weg linux
*netwerk tss verschillende win versies is vaak moeilijk tot onmogelijk. (5/5 configuraties)
*rechten op verschillende filesystemen gaan niet goed samen en geven beperkte toegang.
Om dan maar te zwijgen van alle beperkingen die ontstaan door ontwerp.

Door Tweakers user jeroenr, donderdag 16 september 2010 09:18

John_Glenn schreef op woensdag 15 september 2010 @ 16:45:
Elke keer dat ik dit kopje in de tweakblogs feed zie, denk ik weer aan die niet geheel bezijden de waarheid zijnde one-liner: "Linux is alleen gratis als je tijd gratis is" :P
Hou toch op met die onzin. Sinds ik Windows van mijn PC afgegooid heb spendeer ik stukken minder tijd aan het oplossen van vage problemen. OS opnieuw installeren? Dat doe ik alleen als er een nieuwe PC bijkomt. Zelfs in het geval van volledig nieuwe hardware installeer ik meestal niet eens meer een nieuwe systeem. Kwestie van een nieuwe kernel maken voor de nieuwe hardware en gewoon doordraaien...

Door Tweakers user leendertv, donderdag 16 september 2010 10:57

Erg leuke serie!

Ik gebruik naast Windows XP ook Ubuntu 10.04.
Ik vind Ubuntu erg volwassen geworden de afgelopen jaren, het gaat met sprongen vooruit.
Niet meer te vergelijken met mijn ervaringen van 5 jaar geleden met Ubuntu.
Ik heb gisteren de bŤta van Ubuntu 10.10 geinstalleerd, valt me op hoeveel oog voor detail er tegenwoordig is. Het gaat er gewoon hip uitzien (persoonlijk spreekt mij de desktop-omgeving van Ubuntu meer aan dan Windows 7)
Nu vind ik wel dat Ubuntu de nadruk wel heel erg ligt op de look and feel voor zeg maar de normale gebruiker. Op zich heel goed natuurlijk, maar ik zie niet echt veel innovatie op het gebied van GUI tools om allerlei beheerders-taken eenvoudiger te maken.
Maar ik heb veel vertrouwen in de toekomst van Ubuntu!

Door Tweakers user In Search of Sunrise, donderdag 16 september 2010 11:33

jeroenr schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:18:
[...]

Hou toch op met die onzin. Sinds ik Windows van mijn PC afgegooid heb spendeer ik stukken minder tijd aan het oplossen van vage problemen. OS opnieuw installeren? Dat doe ik alleen als er een nieuwe PC bijkomt. Zelfs in het geval van volledig nieuwe hardware installeer ik meestal niet eens meer een nieuwe systeem. Kwestie van een nieuwe kernel maken voor de nieuwe hardware en gewoon doordraaien...
Lees die zin nog eens door en leg het dan naast de uitspraak van john_glenn.
Een nieuwe kernel maken doen kaboutertjes niet voor je en het komt ook niet aanwaaien.
Met andere woorden; je moet er dus wel tijd in steken. En linux is heus niet zonder problemen, dat ga je mij niet wijsmaken. Hoe je het ook went of keert met linux zit je er langer bij. Dat komt omdat het niet out of the box werkt. Je moet wel over geduld beschikken. Het is dus geen onzin wat John_Glenn aan haalt. Je wilt er niks over horen, dat is het.

Door Tweakers user John_Glenn, donderdag 16 september 2010 11:40

Punkie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:17:
Ergernissen heb je altijd, bij welk systeem ook. Ik ondervond echter dat ik bij windows me daar niet zo aan erger:
-omdat ik er vaak toch niets aan kan veranderen itt linux
Daar word ik dus juist extra pissig van. Het werkt niet, en je zal er nooit achter komen waarom. In het beste geval komt er een update van iets uit, en verdwijnt het probleem zonder enige toelichting. Wtf. Ben de laatste tijd maar overgegaan op het afwimpelen van kennissen met brakke windows-problemen: "sorry, ik weet niks over windows"... (en dat is nog waar ook).
jeroenr schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:18:
Hou toch op met die onzin. Sinds ik Windows van mijn PC afgegooid heb spendeer ik stukken minder tijd aan het oplossen van vage problemen.
Oh ja joh? ;)

Het punt is dat je wat mij betreft de verkeerde insteek hebt als je je op het "gratis" aspect richt. Die 100 euro (ofzo) voor een windows oem licentie, dat kost je een of enkele dagen werken. Zo lang ben je ook echt wel bezig voor je iets niet-triviaals kan in Linux (edit: zoals een nieuwe kernel compileren, thanks @ hierboven :)).

... dus, suggestie voor het volgende deel van deze serie: "Linux, een rijker alternatief?"

[Reactie gewijzigd op donderdag 16 september 2010 11:48]


Door Tweakers user ronny, donderdag 16 september 2010 12:48

Je moet wel over geduld beschikken. Het is dus geen onzin wat John_Glenn aan haalt. Je wilt er niks over horen, dat is het.
Dat ligt er maar aan.
Als je bijvoorbeeld een nieuwe moederbord in je windows bak stopt moet je vaak windows helemaal opnieuw installeren.
Met alle bijkomende gevolgen van dien. Daar ben je vaak toch minsten 2 dagen mee bezig voordat je alle software weer gevonden hebt en geinstalleerd, alle documenten weer terug geplaatst alle mailboxen ingesteld en inhoud terug geimporteerd enz.

De eerste keer uitzoeken hoe het in Linux werkt kost misschien ook 2 dagen maar dan is het voor altijd opgelost.
Inmiddels is windows in veel gevallen niet makkelijker maar zijn we gewent aan de problemen. En weet je wat de oplossing is.

Door Tweakers user mzziol, donderdag 16 september 2010 17:35

Ja, uhu. Jullie proberen een systeem te vergelijken die al jaren door de persoon in kwestie met een systeem die hij/zij nog nooit gebruikt heeft.

Doh.

Door Tweakers user Firestone, vrijdag 17 september 2010 12:03

Om bekend te raken met scripts kan je gelijk even je eigen probleem verhelpen.
Maak een bestand waarin het volgende staat:

code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
modprobe -r psmouse
sleep 1
modprobe psmouse


Sla het ergens uit de weg op, bvb door er een dot-file( .<bestand>.sh) van te maken. Maak het bestand uitvoerbaar(chmod +x .<bestand>.sh). Edit nu als root het bestand /etc/rc.local, of /etc/init.d/rc.local, en type onderaan de code om je bestand aan te roepen: sh /path/naar/file/.bestand.sh
Vergeet het niet af te sluiten, zoals in de comments staat, met 'exit 0'.

Wanneer je nu je laptop opstart zou het uitvoeren van de code vanzelf moeten gaan.
Als je er niet uitkomt moet je gewoon googlen naar de gebruikte termen. Er staat genoeg.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 september 2010 12:06]


Door Tweakers user himlims_, vrijdag 17 september 2010 13:48

Kaasplank schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:38:
Van die ergernissen zul je er nog veel meer krijgen. En ze zullen komen op momenten dat je totaal geen zin hebt om uit te zoeken waarom het nu weer eens stuk is.
jah en nee, obstakels in linux zijn vaak wel wat complexer dan bij je windows desktop. daarin tegen is het direct een leer proces en kennis verruiming. ik draai bijna overal linux, na mate je er meer mee knutselt wordt je d'r ook handiger in. zo zat ik laatst op een win7 pc waar iemand iets van zijn netwerk gewijzigd wilde hebben .... omfg wat is dat een ingewikkeld systeem geworden dat windows. dat uitzoeken en herleiden was een pain in the ass... wat ik hiermee wil zeggen; lig er maar net aan waar je roots zitten. zitten die in windows ... dan kan linux tijdrovend zijn om over te stappen. Alles is nieuw voor je. En in mijn geval, liggen mij roots bij linux, dan vind ik windows7 een lastig te gebruiken systeem.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 september 2010 13:50]


Door Tweakers user riezebosch, vrijdag 17 september 2010 20:41

himlims_ schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:48:
[...]
jah en nee, obstakels in linux zijn vaak wel wat complexer dan bij je windows desktop. daarin tegen is het direct een leer proces en kennis verruiming. ik draai bijna overal linux, na mate je er meer mee knutselt wordt je d'r ook handiger in. zo zat ik laatst op een win7 pc waar iemand iets van zijn netwerk gewijzigd wilde hebben .... omfg wat is dat een ingewikkeld systeem geworden dat windows. dat uitzoeken en herleiden was een pain in the ass... wat ik hiermee wil zeggen; lig er maar net aan waar je roots zitten. zitten die in windows ... dan kan linux tijdrovend zijn om over te stappen. Alles is nieuw voor je. En in mijn geval, liggen mij roots bij linux, dan vind ik windows7 een lastig te gebruiken systeem.
Het geniale in Win7 is juist dat je bijna alles kan vinden met de search uit het start menu. Dus ook de netwerkinstellingen.

Reageren is niet meer mogelijk